Umiejętności myślowe lub poznawcze rozwijają się, gdy dzieci odkrywają, obserwują, tworzą, zadają pytania, wykonują nowe zadania i rozwiązują problemy jakie zadaje przedszkole Mokotów. Nauczyciele z przedszkola Mokotów pomagają dzieciom zaplanować, co zamierzają zrobić, zachęcają dzieci do dyskusji i głębszego przemyślenia pomysłów oraz włączają dzieci do podejmowania decyzji. Każdy stan ma standardy uczenia się, które opisują, co dzieci muszą wiedzieć i umieć robić w określonym wieku. Nauczyciele uczący w miejscu takim jak przedszkole Mokotów używają tych standardów, aby zrównoważyć to, czego dzieci muszą się nauczyć, ze swoją wiedzą o tym, jak dzieci najlepiej się uczą. Niezależnie od tego, czy pomagają dzieciom pisać listy z podziękowaniami do odwiedzonej biblioteki, decydują, jakie materiały najlepiej będą wspierać tekturowy mostek, które robią, czy też zastanawiają się nad rozwiązaniami, które zapobiegną więdnięciu sałaty w klasowym ogrodzie, nauczyciele z miejsca takiego jak przedszkole Mokotów łączą naukę w różnych obszarach tematycznych z dać dzieciom głębsze zrozumienie tematu.
W szkole Twoje dziecko ma wiele okazji do słuchania i rozmawiania z dziećmi i dorosłymi. Znajomość języka mówionego umożliwia dzieciom skuteczną komunikację i jest silnie związana z czytaniem i pisaniem.